Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest WordPress i dlaczego jest tak popularny.
  2. Czym różni się motyw od szablonu.
  3. Jak wybrać motyw WordPress.

1. Co to jest WordPress?

WordPress jest najpopularniejszym systemem zarządzania treścią (CMS). Dzięki niemu użytkownik może w prosty sposób edytować wygląd i zawartość swojej strony. W internecie istnieje ponad 74 miliony stron internetowych opartych na tym systemie. Oznacza to, że około 30% wszystkich aktywnych stron na świecie korzysta z WordPressa.

Dlaczego WordPress jest tak popularny?

Główne zalety tego systemu, dzięki którym jest on tak popularny:

  • Jest to w pełni darmowe rozwiązanie.
  • Na tę platformę są dostępne tysiące gotowych motywów i szablonów zarówno darmowych jak i płatnych.
  • Może być rozszerzane o wiele funkcjonalności dzięki tak zwanym wtyczkom. Są to małe skrypty, które umożliwiają dodanie do strony takich funkcjonalności jak: formularze kontaktowe, live chat, mapa, galerie itd.
  • Jest łatwy w obsłudze. Nawet osoba bez doświadczenia technicznego jest w stanie szybko nauczyć się jak edytować treści na stronie.

System ten posiada też wady:

  • Strony działające na WordPress z racji swej budowy są wolniejsze od stron napisanych od zera. 
  • Aby strona działała poprawnie i była bezpieczna wymaga ciągłych aktualizacji.

2. Co to jest motyw?

Motyw odpowiada za funkcjonalność Twojej strony. Każdy motyw WordPress charakteryzuje się innym wyglądem, posiada inne funkcjonalności i możliwości rozbudowy.

Drugie pojęcie jakie warto poznać to Szablon. Odpowiada on za wygląd strony.

Na moim blogu zainstalowany jest motyw OceanWP i mam do niego dobrany wizualny szablon.

Jeden motyw może posiadać dziesiątki szablonów. Na przykład motyw OceanWP posiada 64 szablony stron. Poniżej znajduje się kilka przykładów motywów.

Oceanwpszablony
OceanWp dostępne szablony

3. Jak wybrać odpowiedni motyw WordPress.

Na początku trzeba zadać sobie pytanie jakie zadanie ma spełniać Twoja strona internetowa. Jaki jest cel jej istnienia. 

  • Czy ma być to prosta strona informacyjna. A może ma być to rozbudowany serwis, który będzie stale rozwijany o nowe sekcje i podstrony?
  • Czy strona ma promować Twój produkt, sklep, usługę?
  • Czy dzięki niej będziesz pozyskiwał kontakty od klientów? 

Co chcesz umieścić na stronie

Wiesz już jaki cel ma realizować Twoja strona? Świetnie. Teraz wypisz co chciałbyś aby znalazło się na stronie.

  • Ile podstron ma znajdować się w serwisie.
  • Jakie funkcje chcesz zainstalować na przykład:  mapa, galeria zdjęć, chat, formularz kontaktowy, zapis na newsletter.
Spisany cel oraz funkcjonalności strony mogą wyglądać następująco:

Chce stworzyć stronę-wizytówkę dla mojej firmy XYZ. Będzie ona prezentować potencjalnym klientom moją ofertę.

Celem strony będzie pozyskanie od klientów informacji kontaktowych (imię, nr telefonu) poprzez formularz kontaktowy.

Funkcjonalności strony 

  • 5 podstron (o nas, oferta, kontakt, produkt 1, polityka prywatności).
  • Sekcja aktualności.
  • Formularz kontaktowy.
  • Mapa dojazdu.
  • Google Analitics (narzędzie monitorujące ruch na stronie internetowej)
  • Pixel Facebooka (narzędzie wykorzystywane do śledzenia użytkowników strony aby w późniejszym etapie wysłać do nich reklamy na Facebooku. Na temat Pixela Facebooka przeczytasz tutaj.
  • W przyszłości chciałbym rozszerzyć stronę o prosty sklep internetowy.
Układ Twojej strony 

Po wykonaniu wcześniejszych kroków możesz naszkicować sobie uproszczony układ Twojej strony. Spokojnie nie wymaga to wielkich zdolności artystycznych.

Weź kartkę papieru, coś do pisania i rozrysuj jak chciałbyś aby wyglądała Twoja strona.

Wyszczególnij na swoim szkicu:

  • Najważniejsze elementy strony. Wybierz gdzie chcesz umieścić galerię, menu, formularz kontaktowy itd.
  • Strukturę informacji (gdzie będą umieszczone najważniejsze teksty na stronie).

Gdy będziesz miał przed sobą szkic Twojej strony będzie Ci dużo łatwiej znaleźć pasujący motyw. Podczas przeglądania motywów staraj się zwracać uwagę na rozmieszczenie poszczególnych elementów: grafik, nagłówków, przycisków. Najważniejszy jest układ. Sugerowanie się tylko wyglądem szablonu jest błędem. Szablony są przygotowane w taki sposób, by robiły jak najlepsze wrażenie. Mają specjalnie dobrane zdjęcia, kolorystykę, czcionki. Jeśli będziesz chciał zmienić kolor lub zdjęcie to cały projekt będzie wyglądał zupełnie inaczej. 

Im bardziej motyw, który wybierzesz będzie zbliżony do Twojej wizji, tym mniej pracy będzie cię czekać w późniejszym etapie wdrożenia.

Wireframe
Przykładowe szkice strony tak zwane wireframe

Motyw płatny czy darmowy?

Motywy WordPress możemy podzielić na płatne oraz darmowe. Jeśli chcesz stworzyć bardzo prostą stronę internetową to darmowy motyw w zupełności Ci wystarczy. (Ten blog działa właśnie na darmowym motywie).

Jednak gdy zależy Ci na:

  • Rozszerzonej funkcjonalności.
  • Większej możliwości edycji treści.
  • Możliwości wyboru takiego wyglądu strony jaki Ci się podoba.

To warto abyś zainwestował w płatny motyw. Ceny wahają się między 100zł-350zł, więc nie jest to duży wydatek. W perspektywie czasu te pieniądze zwrócą się z nawiązką. (Przeważnie konfiguracja i obsługa płatnych szablonów jest mniej problematyczna. Oszczędzisz dzięki temu wiele czasu).  

Gdzie szukać motywu strony WordPress

Polecam Ci jeden z najpopularniejszych sklepów z motywami https://themeforest.net/. Jest to sprawdzone rozwiązanie.

Znajduje się tam ponad 11000 motywów WordPress.  Każdy motyw jest szczegółowo opisany. Można tam zobaczyć przykładowe szablony. Klienci po zakupie mogą wystawić ocenę oraz komentować. Sklep posiada wygodne funkcje sortowania więc można szybko znaleźć najciekawsze propozycję.

Themeforest

Na co zwrócić uwagę podczas szukania motywu

45000 tysięcy motywów w jednym sklepie to nie mało. Dodatkowo należy pamiętać, że każdy motyw może posiadać dziesiątki szablonów. Jak zatem wybrać motyw, który będzie spełniał nasze oczekiwania? Samo wyznaczenie celu oraz rozrysowanie układu naszej strony bardzo pomoże, jednak to nie wszystko. Należy jeszcze zwrócić uwagę na kilka elementów. 

Funkcjonalność motywu.

Warto szczegółowo przeczytać opis motywu. Będzie tam napisane jakie daje możliwości. Idealnym rozwiązaniem jest zainstalowanie wersji demonstracyjnej i przetestowanie jego funkcjonalności.

Kompatybilność z wtyczkami

Motyw powinien być kompatybilny z popularnymi wtyczkami takimi jak np. WooCommerce. Dzięki temu gdy będziesz chciał rozszerzyć funkcjonalność Twojej strony nie będziesz musiał szukać nowego rozwiązania. 

Czy jest na bieżąco aktualizowany

Ważne aby sprawdzić jak często motyw jest aktualizowany. Daje nam to większą szanse na to, że motyw będzie działał poprawnie przez dłuższy czas.

Jak długie jest wsparcie

Należy sprawdzić warunki zakupu. Czasami zdarzają się motywy za które trzeba płacić co roku. A niektóre dają nam dożywotni dostęp do aktualizacji. Przeważnie okres wsparcia technicznego wynosi od 6 do 12 miesięcy. 

Czy posiada system budowy treści

System edycji treści pomaga w dostosowaniu wyglądu strony pod Twoje potrzeby. Popularne systemy to Elementor, Beaver Builder, WPBakery. Autorzy motywów tworzą również własne rozwiązania. Niestety jeśli zdecydujesz się korzystać z kreatora stron musisz mieć świadomość, że Twoja strona będzie działała wolniej. Nie ma to aż tak dużego znaczenia przy małych stronach wizytówkach. Jednak im więcej treści na stronie tym problem będzie bardziej widoczny. 

Elementor
Beaver
Bakery

Test szybkości motywu.

Szybkość strony jest bardzo ważna. Wpływa na ilość konwersji. Na to jak strona jest pozycjonowana. Wolna strona będzie odstraszać naszych klientów. Aby temu zapobiec warto przetestować szybkość motywu który chcemy kupić. Można to zrobić przy pomocy darmowego narzędzie PageSpeed Insights. 

Link do narzędzia 

Po wpisaniu adresu wybranego motywu zostaną przedstawione wyniki szybkości strony. Pisząc bardzo ogólnie im strona jest szybsza tym lepiej. Omówienie tego narzędzia przedstawię w osobnym artykule. 

PageSpeed Insights

Opinie o motywie oraz ilość sprzedanych sztuk.

Warto przeczytać opinie na temat wybranego motywu. Gdy dostaje on  tysiące pozytywnych komentarzy i ocen to wzrasta szansa na to, że jest dobrej jakości. Dodatkowo, gdy wybierzemy jakiś motyw dobrze jest poszukać recenzji na jego temat. Popularne motywy często są recenzowane przez profesjonalistów. Dzięki temu możemy poznać ich mocne i słabe strony. Zwróć uwagę na to czy artykuł nie jest sponsorowany. 😉

avada

Lista polecanych motywów WordPress:

OceanWP. Mój blog działa na tym motywie. W podstawowej wersji motyw ten jest w pełni darmowy. Płatna wersja kosztuje 39 dolarów. Wybrałem go z racji tego, że działa bardzo szybko na urządzeniach mobilnych i posiada wiele możliwości dostosowania go pod swoje potrzeby. 

Avada. Motyw ten został kupiony już 500000 razy. Posiada średnią ocenę 4.77 na 5 z 21700 ocen. Daje duże możliwości edycji oraz posiada wiele szablonów stron dla poszczególnych branż. Aktualnie jest na niego promocja kosztuje 39 dolarów. Wcześniejsza cena wynosiła 49 dolarów. 

Astra. Kolejny szybki motyw zawierający wiele szablonów do wyboru. Posiada płatną i darmową wersję. Aktualna cena to 59 dolarów. 

GeneratePress.  Bardzo szybki motyw. posiada zarówno płatną (49 dolarów) jak i darmową wersję.

Storefront. Jest to oficjalny szablon do WooCommerce. Jest przeznaczony do stworzenia sklepu internetowego. Jego największą zaletą jest wydajność działania. Niestety jest również trudny w edycji. Pomimo tego, że jest darmowy bez dokupienia płatnych dodatków lub zatrudnienia programisty nie będzie spełniać swoich funkcji.

Podsumowanie

Aby wybrać dobry motyw WordPress należy:

  1. Wyznaczyć cel istnienia strony.
  2. Rozpisać jej funkcjonalności. 
  3. Stworzyć szkic prezentujący rozkład treści na stronie. 
  4. Dokładnie przeczytać opis motywu. Sprawdzić jakie ma funkcjonalności, czy jest na bieżąco aktualizowany, czy posiada edytor treści, czy jest kompatybilny z wtyczkami, które nas interesują. 
  5. Sprawdzić długość wsparcia.
  6. Przetestować szybkość motywu. 
  7. Sprawdzić opinię o motywie oraz ilość sprzedanych sztuk. 
  8. Opcjonalnie poczytać recenzje na temat motywu w portalach branżowych.

Mam nadzieje, że ten artykuł pomoże Ci w wyborze motywu dla Twojej nowej strony internetowej. Jeśli masz jakieś pytania napisz w komentarzu. 

Krzysztof Gonet

Nazywam się Krzysztof Gonet pomagam ludziom w promocji swoich przedsiębiorstw w internecie. Specjalizuje się w tworzeniu i analityce stron internetowych.

Dodaj komentarz